تازه های دنیای دیجیتال

لوگوی ویندوز 10 و ویندوز 11

تفاوت بین ویندوز 10 و ویندوز 11

ویندوز 11 اخیرترین ورژن سیستم عامل مایکروسافت است. این سیستم عامل در تاریخ 24 ژوئن 2021 بعد از ویندوز 10 منتشر شد. ویندوز 11 روی کامپیوترهای جدید به صورت نصب شده می آید. همچنین اگر دستگاه های سازگار را به آخرین نسخه آپدیت کنید میتوانید این سیستم عامل جدید را روی سیستم خود داشته باشید. ویندوز 11 نسبت به ویندوز 10 حاشیه کم تری دارد و تجربه یکپارچه تری به کاربران می دهد.

مایکروسافت از اندروید یا مک الهام گرفته است تا همه چیز را به یک حساب کاربری متصل کند. جدیدترین ورژن ویندوز به تنظیمات سیستم بالاتری احتیاج دارد تا بتواند حداقل 4 گیگ رم ، 4 گیگ حافظه، پردازنده ای بالاتر از نسل هشتم Corei ها، AMD Zen و نسل هایش را پشتیبانی کند. همچنین برای ماژول های پلتفرم های قابل اعتماد به TPM 2.0 احتیاج دارد.

ویندوز 10 آخرین نسل ویندوزهایی است که در 15 جولای 2015 بعد از ویندوز 8.1 منتشر شد. ویندوز 10 یک مرورگر کاملا جدیدی به نام Microsoft Edge را معرفی کرد. و به گونه ای طراحی شده است که دارای ویژگی های Multitask باشد.

همانند سیستم عامل اندروید که دارای قابلیت لمسی نیز هست. کاربران ویندوز 7 و 8 به راحتی میتوانستند دستگاه های خود را به صورت رایگان به ویندوز 10 ارتقا دهند. ویندوز 10 مایکروسافت نیازمند حداقل 2 گیگ رم و 32 گیگ حافظه و پردازنده ای قوی تر از اینتل Corei نسل 4 است.

تفاوت های اساسی ویندوز 10 و 11

1- طراحی و رابط کاربری

طراحی و چیدمان رابط کاربری ویندوز 11 پیشرفته تر و چند مرحله جلوتر از ویندوز 10 است. Windows 11 عمدتا روی ایجاد تجربه اندروید گونه روی دستگاه های ویندوزی با multi-tasking و interactive UI تمرکز کرده است. ولی این ویندوز با ایجاد تجربه ای مانند سیستم عامل مک وارد مرحله جدیدی شده است. همچنین ویژگی های شخصی سازی بیشتری وجود دارد. چندین gesture، آیکون و همچنین دکمه های شروع جدیدی نیز وجود دارد.

2- ادغام اپلیکیشن اندرویدی

یک پنجره که در آن یک بازی اندرویدی اجرا شده است

ویندوز 11 به کاربران خود این امکان را داده که اپ های اندرویدی را روی آن اجرا کنند. اپ آمازون خود را با فروشگاه ویندوز ادغام کرده است تا کاربران بتوانند اپ های اندرویدی خود را روی سیستم شان اجرا کنند. این به کاربران اجازه میدهد تا برای تکنیک های بهتر همسان سازی اپ ها را هم روی ویندوز خود هم روی اندروید خود اجرا کنند. این همان ویژگی است که کاربران اپل برای ساخت اکوسیستم اپل روی دستگاه های مک خود اجرا میکنند.

3- پشتیبانی دسکتاپ مجازی بهتر

ویندوز 11 ویژگی های استقرار و ویرایش بیشتری را برای پشتیبانی از دسکتاپ مجازی ایجاد می کند. کاربران اکنون می توانند به صورت مجازی از هر کجا به فایل های خود دسترسی داشته باشند. این به کاربران اجازه می دهد تا از رایانه دیگری به سیستم خود از راه دور دسترسی داشته باشند.

4- ویجت های بهبود یافته

پنجره ویجت های جدید ویندوز 11

ویجت ها در ویندوز 11 جدید نیستند زیرا از ویندوز 7 وجود داشته اند. اما یک نوار ویجت جدید با انواع اطلاعات در قالب کارت های تعاملی مانند اخبار، آب و هوا، نقشه ها، عکس ها و موسیقی نیز اضافه شده است.

5- پشتیبانی بهتر برای صفحه لمسی، صدا و قلم

ویندوز 11 را می توان از طریق لمس، صدا یا استایل ها نیز استفاده کرد. پشتیبانی از لمس و قلم در تبلت های ویندوزی بهبود یافته است. حالت تبلت همچنین می تواند در رایانه های شخصی برای حالت لمسی و حالت قلم استفاده شود.

6- ارتقاءهای گیمینگ

ویندوز 11 دارای ویژگی های اختصاصی برای بازی مانند Direct Storage و Auto HDR برای بهبود کیفیت گرافیک است. همچنین یک برنامه کاملاً جدید Xbox وجود دارد که برای کاربران طراحی شده است تا به بهترین بازی های ساخته شده توسط مایکروسافت دسترسی داشته باشند. ایکس‌باکس همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های خود را در دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب و توییچ استریم کنند.

7- بهبودهای عملکردی

ویندوز 11 بهبودهای عملکردی عمده‌ای نسبت به ویندوز 10 دارد. بهینه‌سازی خوبی برای برنامه‌های سیستم در پس‌زمینه را به ارمغان می‌آورد و عمر باتری عالی را در مواقع high-performance تضمین می‌کند.

8- جایگزینی Skype با Teams

آیکون پیامرسان تصویری Teams

در ویندوز 10 برنامه اصلی برای ویدئو کنفرانس اسکایپ بود که باید جداگانه نصب می شد. اما در ویندوز جدید، مایکروسافت اسکایپ را با تیمز جایگزین کرده و آن را به جای اسکایپ به برنامه پیش فرض تبدیل کرده است. تیمز مایکروسافت عمیقاً با ویندوز 11 ادغام شده و روان تر از قبل کار می کند.

9- فروشگاه مایکروسافت با دیزاین جدید

فروشگاه جدید مایکروسافت در ویندوز 11 راه اندازی شده است و مجموعه ای کاملاً جدید از برنامه ها و بازی ها را در خود دارد. به لطف ادغام با فروشگاه آمازون، اکنون دارای برنامه های اندرویدی است. طراحی کاملاً جدیدی دارد که با مک استور مطابقت دارد.

10- چیدمان های snap

نحوه چیدمان جدید و حالت جدید پنجره ها در ویندوز 11

ویندوز 11 دارای ویژگی های جدیدی برای چیدمان ویندوز نیز می باشد. اکنون می‌توانیم ویژگی‌های multi-tasking مختلف را در این نسخه انجام دهیم و همچنین می‌توانیم طرح‌بندی برنامه‌ها را تغییر دهیم.

منبع : وبسایت Geeksforgeeks

قدیمی تر

بیگ دیتا (big data) چیست؟

جدیدتر

آموزش طراحی بازی به کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد یک حساب کاربری
دسته بندی های محصول
دنبال کردن: